Zkonyi Ferenc kutatsaibl tudjuk, s napjainkban egyre inkbb tapasztaljuk, hogy a balatoni halszat -halfogs- eredmnyess ttelnek nlklzhetetlen kellke volt van s lesz a csnak, a haj. Elszr az j kkori ember ksztett vzi jrmvet magnak, egyetlen fatrzsbl, melynek a belsejt kivjta, s ez lett a „ bdnhaj „. Eme eszkz aztn 1862-ig kizrlagos vzi jrmve volt a balatoni halszoknak Fennmaradt, hogy a keszthelyi halszok szmra, Szab Jnos ksztette az utols bdnhajkat, 1897-ben, Vrsn. F hajkszt kzpont volt teht Vrs, illetve ksbb Kiliti. Itt kisebb - egy, kt- szemlyes hajk kszltek, mg Vrsn nagyobbak.
A leletknt rztt balatoni bdnhajk hossza ltalban 320-575 cm kztti, de bizonyos jelek utalnak arra is, hogy a XVI - XVII. szzadi Balatonon 12 m-t meghalad hosszsg s kb. 1,5 m magas hajk is lteztek, s ezekkel katonai csapatokat is szlltottak, ( pldul a trkk, Fonyd vrnak ostromhoz.) (Zkonyi Ferenc)
A ksbbiekben a kismret bdnhajk stabilitsnak s biztonsgnak nvelsre kitalltk az n. "kttt hajt". A "kttt haj" gerendkkal sszefogott s a gerendk tetejn ledeszkzott kt bdnhaj volt, amit ma "katamarnnak" neveznnk!
1848-ban a tihanyi halszok - Horvth Blint tudstsa szerint - mg gymond " ketts csnakocskrl" halsztk a gardt. A halszat kapitalizldsval a technika s technolgia is talakult. A brli rendszerbl halszszvetkezet , ksbb Balatoni Halszati Trsulat lett, s 1900. janur 01-tl a Balaton Halszati Rszvnytrsasg, halssza a Balatont!
A Trsasg els hajja, mely korbban a Balatoni Halszati Trsulat egyik tulajdonosnak Grf Hunyady Imrnek a hajja volt , aztn a Balatoni Gzhajzsi Rszvnytrsasgnl - korbbi nevt- a "Rohan"-t megtartva, szemly-szllt hajknt zemelt, de 1900-1905-ig mr mint "Somogy" halszott a Balaton Halszati Rszvnytrsasgnl. Ez egy kismret csavargzs volt , ami ksbb a Dunra kerlt, ahol tovbb hasznltk. (Zkonyi Ferenc)
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh1a.jpg) |
a „Somogy” |
Ksbb kt gzmeghajts vontatval bvl a halszat hajparkja , az egyik a "Zala", a msik a "Veszprm" volt . Budapesten a GANZ gyrban kszltek.
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh2.jpg) |
a „Veszprm” s a „Zala” gzs karbantartsa a rgi Si - csatornn |
Ezek a hajk("Zala", "Veszprm" ) csupn a halszhajk vontatst vgeztk, a halszatban aktvan nem vettek rszt. Hlhzs az n. "krutyis" kzi csrls hlvontatssal trtnt.
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh3.jpg) |
vontban a „Veszprm” |
|
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh4.jpg) |
behavazott „krutyik” a kiktben |
1928-ban nagy mszaki fejlesztsbe kezd a Balaton Halszati Rt. Ausztriban vsrol kt korszer motoros hajt, a "Fogast" s a "Gardt". Hajtanyaguk nyersolaj volt, gpmotorjuk 40 lers, s csrlberendezsk hajtst egy 10 lers motor vgezte. A hajk 1955-ig dolgoztak, majd eladtk ket. (Ppai Andrs nyugalmazott telepvezet). 1930-ig megrkezett Gyrbl a "Harcsa", "Csuka", "Ponty" s "Keszeg" nev motoros. A kt gzs is (nmet szakemberek segtsgvel) csrlvontats halszhajv lett alaktva. gy sszesen 8 csrlvontats hajbl ll a halszpark. Ugyanakkor a 8 vontathajhoz 6 db 300-400 tonns vas s 12 db 50-90 tonns fa uszly is tartozott. (Ezzel a "felszerelssel" a Balaton Halszati Rt. konkurencit jelentett ruszlltsban a Balatoni Hajzsi Rszvnytrsasgnak, s ez fejlesztsre serkentette „ azt „).
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh5.jpg) |
jszakai halszatrl visszatr a „Ponty” |
|
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh6.jpg) |
teherszllt dereglyk |
|
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh7.jpg) |
„krutyik” s teherszllt dereglyk |
1945 tavaszn a hajpark egy rszt gy mentettk meg, hogy mestersgesen elsllyesztettk azokat, majd a hbor vgn kiemeltk. 1948-49-ben a Trsasg sifoki telepn fbl ptettek kt motorost, "Comp" s "Krsz " nven.(Ppai Andrs ny.t.) 1953-ban a "Zalt" s a "Veszprmet" elcserltk a MAHART hrom motorosra, az 1935-ben Tiszafreden plt "Sirly" motorosra, az 1940-ben Pancsovn plt " Vihar"-ra s az 1946-ban Balatonfreden kszlt, "Sll"-re. 1955-ben selejtezik a "Comp"-t, a "Krsz"-t s a "Vihar"-t(eladjk ket) Vzre helyezik viszont a "BHV I" - "BHV II" - "BHV III" s "BHV IV" -es szm (nev) - szmmal elnevezett dzelhajts 6 hengeres Csepel motoros vontakkat , (becenevkn a „TEVKET”) melyek a mai napig zemelnek.(a BHV-t ksbb BHG-re mdostjk)
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh8.jpg) |
kt „teve” Keszthelyen |
1971-ben kszltek el s helyeztk vzre Balatonfreden a "Garda II.", "Fogas II.", "Sll II.", "Csuka II.", "BHG V"-s s a "BHG VI"-os motorosokat, melyeket 4 hengeres 72 lers Csepel dzelmotor hajt, s napjainkban is zemelnek.(5.bra)
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh9.jpg) |
a „Fogas II” motoros fonydi vzen |
|
![](http://www.balatonihalaszat.hu/images/regi-bh10.jpg) |
a „BHG.VI” –os sifoki vzen |
1997. december 08-n megrkezik s daru segtsgvel vzre kerl a balatoni halszati rszvnytrsasg els kt , Finn gyrtmny -a balatoni halszat megreformlst szolgl-10 tonns, 10 m hossz s 180 lers VALMET turb-dzel motorral, navigcis s mlysgmr radarral, hidraulikus daruval felszerelt halszhajja.(6.bra)
|